Mundo Mar en Fallasfeesten - Reisverslag uit Benidorm, Spanje van Milou Peeters - WaarBenJij.nu Mundo Mar en Fallasfeesten - Reisverslag uit Benidorm, Spanje van Milou Peeters - WaarBenJij.nu

Mundo Mar en Fallasfeesten

Blijf op de hoogte en volg Milou

17 Maart 2013 | Spanje, Benidorm

Nog 3 weekjes te gaan en we houden de moed er in.

Afgelopen week heb ik veel bij het spreekuur van de huisarts gezeten. Omdat in Euroclinica La Noria aan de balie wat minder te doen is, is dat leuker en leerzamer voor mij. Als er dan iets is dat ik kan doen, mag ik dat doen. Zo heb ik een paar keer vitamine B12 injecties gezet, de bloeddruk gemeten en bloed geprikt. Maar door het luisteren en kijken hoe de arts de patiënten helpt, leer ik ook best veel. Je kunt goed merken dat er al veel mensen naar huis zijn. Bij de trombosedienst moesten er ook al veel brieven worden geschreven voor mensen die naar huis gaan en het is gewoon een stuk rustiger in de kliniek.
Dinsdag toen ik op stage kwam moest de vrouw van de baas ons iets vertellen. Ze had een cadeautje voor ons. We hebben kaartjes gekregen voor Mundo Mar, a sea of fun. Dit is een park met exotische- en waterdieren als vogels, pinguïn, zeeleeuwen, dolfijnen, flamingo’s enz. Echt een hele leuke verassing!
Donderdag hadden we een lange dag voor de boeg. ’s Morgens moest ik eerst naar La Noria en ’s middags naar de Rincón. Om 2 uur kwam er iemand voor een knie-punctie, het was alleen nog de vraag of er bloed of vocht in het knie zat, dat bleek vocht te zijn. Doormiddel van een naald en spuit werd het vocht uit het knie getrokken, het knie was daarna meteen een stuk dunner.
De radioloog kwam rond half 5 dus in de tussentijd hadden wij tijd om hotels te zoeken voor Valencia next weekend. We zochten en we vonden een goed en goedkoop hotel, dus hoppaaaa het weekend van 22-23-24 maart een weekendje Valencia! Bij de radioloog hebben we mee mogen kijken bij een mammografie en een echo. Ik had dit al eens eerder gezien maar ik vond het nog steeds interessant. Omdat het al laat was hadden we bedacht om naast de kliniek, bij restaurant ‘Mandarin’ te eten. Hier hebben we voor €9,95 gewokt, het kost hier echt allemaal niks en het was nog lekker ook.

Dit weekend zijn er in Valencia en omstreken de Fallasfeesten. Met de Fallasfeesten vieren de mensen het einde van de winter. Een Falla is een beeldengroep en in die beeldengroep spelen personages de hoofdrol. In de avond van 16 maart moeten alle beeldengroepen opgebouwd zijn en wat er niet af is, mag er ook later niet meer aan worden toegevoegd. Een Spaans feest is niet compleet zonder vuurwerk. Hier houden ze niet echt van dat siervuurwerk maar meer van mascletà. Dit is een bepaald soort rotje, de masclet. Er worden lange koorden opgehangen met daaraan honderden rotjes gebonden. De koorden zijn met papier omwikkeld zodat de vonken sneller overspringen. In de nacht van vrijdag op zaterdag hebben we dat wel gemerkt. Rond de klonk van 6 hoorden we een paar harde knallen. We zijn ons beide rot geschrokken en stonden allebei naast ons bed. We wisten eerst nog helemaal niet wat er aan de hand was, totdat we dat lazen. Mensen waren rotjes aan het afsteken waardoor er een harde knal ontstond. Dan volgt er een lawaai dat kan oplopen tot 120 decibel dat ongeveer 5 minuten duurt. De Valencianen zijn dol op dit onderdeel, ze willen er zo dicht mogelijk bij staan om het lawaai in hun hele lijf te voelen. De Fallas eindigen met de dag van San José, in Spanje tevens Vaderdag (19 maart). Een feestdag in Spanje, oftewel voor ons nog een extra dagje vrij. Die avond rond de klok van 12 verzamelen de mensen zich rondom de beeldengroepen en laten zich zoals elk jaar fascineren voor het vuurwerk van cremá. ‘Cremar’ betekent verbranden en dat is dan ook precies wat er dan met de prachtige piepschuimen creaties gebeurd: de één na de ander gaat in vlammen op. Op zich best wel zonde want het zijn zulke mooie werken.

Mundo Mar.
Zaterdag zijn we naar Mundo Mar geweest. Bij aankomst stonden er al meteen 2 van die verklede mensen op ons te wachten. Ze vroegen of we op de foto wilde, eigenlijk niet maar voor we het wisten grepen ze ons vast en stonden we er op, toch wel met leuk resultaat. Binnen zijn we eerst langs alle dieren gegaan, we kwamen van alles tegen: Papagaaien, flamingo’s, zeeleeuwen, otters, apen, exotische vogels, schildpad(den), pinguïns, dolfijnen enz. Daarna zijn we naar de shows gaan kijken. Om 12.10 uur was de zeeleeuwenshow, echt mooi om te zien ze die zeeleeuwen hebben geleerd. Halverwege de show kwam de kapitein naast ons zitten en nam hij Linda mee naar voren, ze mocht mee doen. Ze mocht de zeeleeuw een vis geven, met hem op de foto en net voordat ze ging zitten kreeg ze nog een lekkere natte zoen van de zeeleeuw. Ik heb echt gelachen, het was echt leuk.
Om 14.00 uur was de dolfijnenshow, we zijn er meteen naar toe gegaan want we wilden niet te laat komen. Daar stonden weer van die verklede mensen. We probeerde er doorheen te glippen maar voordat we het wisten hadden ze ons alweer te pakken en gingen we weer op de foto. De dolfijnenshow was heel mooi, wat een mooie dieren. Je mocht ook met ze op de foto en dat hebben we zeker niet aan onze neus voorbij laten gaan. Na de show zijn we dan ook meteen naar de plaats gelopen waar de foto’s gemaakt werden. We moesten eerst onze schoenen en sokken uit doen, dan met onze handen en voeten in een bak met sop en dan mocht je pas richting de dolfijnen. Binnen een paar seconden was het gepiept, het moest allemaal heel snel: op je hurken, hand op de rug van de dolfijn, kijken, lachen en klaar. En dan maar hopen dat hij gelukt is. Maar mijn dag kon al niet meer stuk, ik heb eindelijk na jaren dromen een dolfijn aangeraakt en sta er zelfs mee op de foto, ik ben helemaal gelukkig! Als laatste zijn we nog naar de papagaaienshow geweest, wat ook erg leuk was. Dagje MundoMar zat er weer op, maar het was echt super gaaf.

Toen we thuis waren, hoorde we muziek in de straat. Daar kwamen groepen mensen aan, met instrumenten in hun hand en mannen en vrouwen waren mooi verkleed. Er worden veel optochten gehouden tijdens de Fallas. De stad is voortdurend gevuld met deze kleine optochtjes, we zitten in de goede staat en kunnen vanaf ons appartement veel zien. Daar hebben we nu al 4x van kunnen genieten vandaag. Zaterdagmorgen voordat we weggingen, ’s middags toen we terug kwamen en ’s avonds nog een keer in het centrum. En met de rotjes houdt het ook niet echt op. Midden op de dag horen we weer een paar knallen en zaterdagavond toen we net de rolluik naar beneden hadden klonken er harde knallen maar was er ook mooi siervuurwerk, dat is dan weer wel leuk. Zolang ze maar overdag blijven knallen vind ik het prima, maar doe het niet meer ’s nachts als wij liggen te slapen.
Als verlaat verjaardagscadeautje voor Linda hebben we zondagmiddag bij Cupcake Delicious wat gedronken en uiteraard een cupcake gegeten, dat is echt goeje hier! Middags rond kwart voor 6 kwam er weer een klein optochtje door de straat. De kledij van de fallera (vrouw) bestaat uit een lange jurk met een prachtige geborduurde rok. Het haar is kunstig opgestoken in 3 knotjes en wordt versierd met sierkammen. De fallero (man) gaat eenvoudiger gekleed, zijn kostuum is een pofbroek, wit overhemd en het vestje heeft Moorse invloeden en is afgeleid van landbouwers uit vroeger eeuwen.

Voor nu houdt het verslag weer op, de komende dagen zullen we nog veel gaan meemaken want er staat nog genoeg op de planning. Dus dat weer in het volgende verslag !

Adiós !

• 17 Maart 2013 - 20:59

Mam:

Haa lieve dochter

Wat super dat je grote droom, een dolfijn aanraken in vervulling is gegaan.
    De foto,s zijn prachtig!
    Jammer dat je met skypen vandaag niet zo goed te verstaan was.
    Ik heb vast af en toe gekke antwoorden gegeven.
    Milou geniet van de feesten daar , die maak je hier niet mee.
    Tot donderdag op skype
    xxx

Groetjes pap en mam

• 17 Maart 2013 - 21:42

Wiel Nelly En Remco:

Heey Milou

Wat een leuk lang verslag en je droom in vervulling.Ik denk dat jullie deze stage in benidorm niet gauw zullen vergeten.En dan nu die feesten lijkt me erg leuk,ik zei al tegen Linda zet de poort maar vast open kom eraaan!!Helaas kan dat niet.Maar ik wens jullie de laatste 20 dagen nog veel plezier samen.

Heel veel groetjes van
    Wiel Nelly en Remco.